OKR vs. OGSM

Met welke methode realiseer jij je ambitie en doelstellingen?

OKR, OGSM of een combinatie?

Hoe zorg je ervoor dat je organisatiestrategie daadwerkelijk wordt uitgevoerd? OKR en OGSM zijn twee veelgebruikte methoden die teams helpen om gefocust te blijven en gezamenlijk resultaten te behalen. Beide geven organisaties duidelijke richting en focus. In dit artikel kijken we naar OKR en ontdekken we dat OKR en OGSM in essentie overeenkomen.

Verbindingen tussen OKR’s in de organisatie

Om de aansluiting met de langetermijndoelstellingen van de organisatie te waarborgen kun je OKR’s cascaderen. Dat wil zeggen: vertalen naar diepere organisatieniveaus. In onderstaand voorbeeld zie je een gecascadeerde OKR die ook meer input-georiënteerd wordt.

Bij de methodiek hoort dat OKR’s transparant zijn voor de gehele organisatie. Hierdoor stimuleer je dat OKR’s dieper in de organisatie bijdragen aan het grotere geheel en dat de initiatieven van verschillende afdelingen en teams op elkaar afgestemd worden.

OGSM’s kunnen op vergelijkbare wijze gecascadeerd worden, waarbij de acties van de organisatie-OGSM de strategische keuzes worden in de afdelings-OGSM’s. Wij geven echter de voorkeur aan cascadering op basis van strategische keuzes. De afdelingen bepalen zelf de formulering van hun strategische keuzes. Hierin beschrijven ze hoe ze bijdragen aan de organisatie-OGSM. Dit zorgt voor meer eigenaarschap en betrokkenheid.

OKR versus OGSM: vooral overeenkomsten

Het zijn twee verschillende benaderingen met hetzelfde doel: resultaten realiseren. De onderstaande tabel toont de verschillen en overeenkomsten:

Aspect OKR OGSM
Focus De objective geeft duidelijke focus aan betrokkenen. De ambitie bepaalt de langetermijnrichting. De strategische keuzes geven focus op kortere termijn (vaak een jaar).
Van doelen naar actie Je kunt initiatives toevoegen aan de OKR. Acties zijn een integraal onderdeel van de OGSM.
Voortgang Met key results kun je de voortgang monitoren. De indicatoren geven inzicht in de strategische voortgang.
Leren en bijsturen Elk kwartaal stel je nieuwe OKR’s op. Voorwaarde is dat ze bijdragen aan de missie/visie/strategie. De OGSM is een levend plan. Elk kwartaal evalueer je de resultaten en pas je het plan aan.
Harde doelstellingen en grote uitdagingen Zowel “committed” als “aspirational” OKR’ zijn mogelijk. Bij de indicatoren kun je onderscheid maken tussen harde doelen (in OGSM-termen: streefwaarden van indicatoren) en “aspirational” doelen.
Combinatie van output en input OKR’s kunnen zowel output- als input-gericht zijn. Doelstellingen zijn output-gericht, de indicator zowel output als input-gericht.
Samenhang in de organisatie Cascaderen van OKR’s is mogelijk. Cascaderen van OGSM’s is mogelijk.
Systematisch vs. flexibel OKR’s zijn zeer flexibel en worden per kwartaal opgesteld. In extreme gevallen leidt dit tot ad-hoc activiteiten. OGSM’s worden meestal jaarlijks opgesteld en gaandeweg aangepast. In extreme gevallen wordt er te rigide vastgehouden aan het plan.

OKR en OGSM: het beste van twee werelden

OKR en OGSM zijn dus verschillende methodieken, maar met enorme overlap. Het hangt er maar net vanaf hoe je de methode toepast. In onderstaande figuur zie je hoe OKR en OGSM kunnen samenvallen:

  • De ambitie en doelstellingen van de OGSM vormen het meerjarige perspectief en borgen de langetermijnvisie.
  • De strategische keuze zijn vergelijkbaar met de objective in de OKR.
  • De indicatoren zijn vergelijkbaar met de key results. De benaming ‘key results’ is echter praktischer. Het bepalen van indicatoren in de OGSM is vaak complex. Door te denken aan de concrete resultaten die je nastreeft, wordt dit eenvoudiger.
  • De acties komen overeen met de initiatives.
  • Strategische keuzes en indicatoren (en acties) vormen de OKR voor de korte termijn. Vaak is deze termijn een jaar, waarmee de OGSM het jaarplan vormt.

Op organisatieniveau is planvorming strategisch. De nadruk in de OGSM ligt op de ambitie, doelstellingen en strategische keuzes. Bij onderliggende afdelingen en teams ligt de nadruk meer op de strategische keuzes, indicatoren en acties. Deze plannen zijn meer tactisch en operationeel van aard. We zien in de praktijk dan ook dat dieper in de organisatie niet altijd een aparte ambitie en aparte doelstellingen worden geformuleerd. Je zou dus kunnen stellen dat hier alleen OKR’s worden opgesteld.

Op deze manier zijn OKR en OGSM geen twee verschillende methodieken, maar twee benaderingen die elkaar versterken. Waar de focus op de langere termijn belangrijk is gebruik je de volledige OGSM. Waar dat minder relevant is, laat je de ambitie en doelstellingen leeg, of gebruik je de bovenliggende content.

Conclusie: in essentie geen verschil

OKR en OGSM zijn fundamenteel dezelfde methodiek met verschillende labels. Of je nu werkt met Objectives en Key Results of met ambitie, strategische keuzes, indicatoren en acties, de onderliggende logica is identiek. Beide methoden helpen organisaties om van strategie naar uitvoering te komen door middel van heldere doelstellingen, meetbare resultaten en concrete acties.

Voor organisaties die al met OKR werken betekent dit dat de overstap naar OGSM-tooling probleemloos verloopt. Je hoeft geen nieuwe denkwijze te leren – je gebruikt gewoon andere terminologie voor dezelfde concepten. OGSM biedt mogelijk wel meer mogelijkheden voor langetermijnplanning en strategische samenhang, maar de kern van je OKR-proces blijft volledig intact.

Concreet plan. Meer resultaat.

OGSM.online is dé online tool voor het creëren en monitoren van OGSM-plannen.

Bekijk de voordelen

Doen, leren en bijsturen met OGSM.online

OKR en OGSM creëren

  • Maak samen scherpe plannen op één pagina.
  • Brainstorm over de ambitie, doelstellingen, strategische keuzes, indicatoren en acties.
  • Maak het plan compleet door deadlines en eigenaren te bepalen.
  • Zorg voor samenhang tussen de plannen van de organisatie, zodat je elkaar versterkt.
  • Optimaliseer je OKR en OGSM met behulp van AI of laat AI een eerste concept voor je opstellen.

Sturen op voortgang en resultaat

  • OGSM.online helpt om samen steeds beter te worden en meer te bereiken voor klanten, cliënten, medewerkers en de maatschappij.
  • Monitor de voortgang van acties en bepaal samen hoe je de uitvoering kunt verbeteren.
  • Houd grip op de resultaten en stuur het plan bij waar nodig. Zo blijft het plan altijd actueel en relevant.