Scenarioplanning
Creëer samen toekomstscenario’s
Betrek interne en externe experts
Rijkere input en meer draagvlak
Monitor de resultaten

Online scenarioplanning binnen 5 minuten
Online tool voor scenarioplanning
Social Scenario Planning is een online tool om scenario’s te ontwikkelen en strategische opties vast te stellen om op de scenario’s in te spelen. De tool is ontwikkeld voor zowel organisaties die zelfstandig scenario-analyse willen uitvoeren als voor consultants.
Co-creatie van scenario’s met alle stakeholders
Social Scenario Planning begeleidt organisaties stap voor stap in het ontwikkelen van scenario’s. Het betrekken van zowel interne als externe experts staat centraal. Dit zorgt voor rijkere scenario’s en strategische opties en groter draagvlak voor de uitkomsten.
De tool omvat 5 fasen. Alle stappen worden online gefaciliteerd. De tool is ook uitstekend te combineren met offline activiteiten, zoals workshops en interviews.
Social Scenario Planning is ongeëvenaard in de mogelijkheid om in korte tijd waardevolle toekomstscenario’s te ontwikkelen die breed gedragen worden door de stakeholders.
Scenarioplanning
Krijg grip op de turbulente omgeving
De externe omgeving wordt steeds onvoorspelbaarder. De traditionele vormen van forecasting en strategie-ontwikkeling zijn daardoor te rigide. Niet de zekerheden, maar juist de onzekerheden moeten centraal staan. En hoe je op die onzekerheden inspeelt.
Ontwikkel robuuste strategie
Scenarioplanning is een methode waarin je meerdere plausibele toekomstbeelden ontwikkelt om het verloop van kernonzekerheden te verkennen en de kansen en risico’s die dit met zich meebrengt. Scenarioplanning helpt organisaties te leren van de veranderingen in de buitenwereld én om strategie daarop te ontwikkelen.

Social Scenario Planning in 5 stappen
Stap 1: Scope bepalen
De eerste stap bepaalt de richting van het onderzoek. De belangrijkste strategische vraag van de organisatie vormt het uitgangspunt van de scope. Op basis van de vraag kies je een tijdhorizon, breng je begrenzing aan en selecteer je stakeholders.
Stap 2: Trends verzamelen
De tweede stap is een analyse van de externe omgeving. De community verzamelt trends door ontwikkelingen te selecteren in de database van macrotrends. Daarnaast brainstormen ze over trends in de directe omgeving van de organisatie.
Stap 3: Trendanalyse
De derde stap vormt een analyse van de verzamelde trends. De trends scoor je op hun onderlinge afhankelijkheid, onvoorspelbaarheid en impact op de onderzoeksvraag. Doel van deze fase is de kernonzekerheden te identificeren.
Stap 4: Scenario’s opstellen
In de vierde stap stel je de scenario’s op. De kernonzekerheden vormen de basis voor het assenkruis dat de vier scenario’s definieert. De scenario’s zijn plausibele toekomstbeelden die samen met de community worden opgesteld.
Stap 5: Opties definiëren
In de vijfde stap bepaal je hoe je als organisatie succesvol kunt zijn in de verschillende scenario’s. In een brainstorm definieert de community strategische opties. Elke optie krijgt een score voor zijn relevantie in een bepaald scenario.
Projectmanagement-tool
De projectmanagement-tool is een speciale omgeving voor de project manager (medewerker en/of externe consultant). De tool beschrijft in detail de stappen van het proces en garandeert daarmee juiste inzet van de methode. Daarnaast bevat de tool sjablonen voor alle resultaten, van de scope tot de trendlijst en scenario’s. Vanuit de projectmanagement-tool zet de project manager opdrachten uit in de community en vraagt hij feedback op (tussen)resultaten.
Co-creatie community
De co-creatie community is de omgeving waarin de community samenwerkt aan het ontwikkelen van de scenario’s. De leden van de community kunnen zowel interne als externe experts en stakeholders zijn. In de tool geven de leden input op de strategische vragen, brainstormen ze o.a. over trends en strategische opties. Ze geven feedback op (tussen)resultaten die de projectmanager heeft opgesteld en blijven via blogposts op de hoogte van de voortgang van het project.
Functionaliteit
1. Scope bepalen
Brainstorm over strategische vragen
Strategische vragen publiceren
Scope bewerken en publiceren
Feedback geven op resultaten
Resultaat: strategische vragen en scope
2. Trends verzamelen
Selecteer macrotrends uit onze trendbibliotheek
Brainstorm over trends: toevoegen, liken, reageren
Trendlijst samenstellen: bewerken, prioriteren, samenvoegen
Trendlijst publiceren en feedback vragen
Resultaat: trendlijst
3. Trendanalyse
Trends scoren op impact en onvoorspelbaarheid
Trends scoren op onderlinge afhankelijkheid
Gerangschikte trendlijst publiceren en feedback vragen
Resultaat: trendlijst, gerangschikt op scores
4. Scenario’s opstellen
Assenkruis met kritische onzekerheden definiëren
Brainstormen over onderliggende oorzaken en karakteristieken van de scenario’s
Scenario’s schrijven, publiceren en feedback vragen
Resultaat: assenkruis en scenario’s
5. Opties definiëren
Brainstormen over uitdagingen en opties per scenario
Strategische opties scoren per scenario
Resultaat: gerangschikte lijst van strategische opties
Projectmanagement-tool
Overzicht van alle fasen en (tussen)resultaten
Gedetailleerde beschrijving van alle stappen in het proces
Sjablonen voor alle resultaten
Praktische tips uit onze praktijk
Co-creatie community
Overzicht van alle fasen en (tussen)resultaten
Weblog met projectupdates en opdrachten
Feedback geven op (tussen)resultaten
Alerts
Dagelijkse of wekelijke e-mail met overzicht van nieuwe berichten en reacties
Updatemail wordt automatisch verstuurd naar alle leden
Leden kunnen de frequentie eenvoudig zelf wijzigen of zich uitschrijven
En meer
Overzicht van laatste berichten
Overzicht van laatste reacties
Eigen kleurstelling en logo
Inloggen met Linked-In
Versleutelde verbinding (SSL)
Vraag een demo aan
en bekijk onze tools in het echt