Portfoliomanagement met OGSM
Grip op programma’s en projecten
Starten en verbeteren van projecten
Veel acties in een OGSM zijn programma’s of projecten. Ze doen een substantieel beroep op capaciteit of budget en overstijgen afdelingen of bedrijfsonderdelen. Met portfoliomanagement maak je bewuste keuzes met welke initiatieven je start, hoe je de uitvoering verbetert en welke je beëindigt. Zo zorg je voor een optimaal resultaat.
De drie fasen van portfoliomanagement
Om grip te krijgen op alle initiatieven en projecten doorloop je drie fasen.
Fase 1: Inventariseren van initiatieven
Creëer inzicht in de toegevoegde waarde en benodigde inspanning van alle initiatieven. Werk elk initiatief uit in een projectinitiatiedocument met informatie over resultaten, urgentie, stakeholders, kosten, capaciteit en risico’s. Gebruik de Fibonacci-schaal (1, 2, 3, 5, 8, 13, 21) voor een snelle, grove prioritering op waarde en inspanning.
Aan het eind van fase 1 besluit je welke initiatieven doorgaan naar fase 2 en welke initiatieven je niet gaat uitvoeren.
Fase 2: Uitwerken van projectplannen
Werk de meest kansrijke initiatieven uit in gedetailleerde projectplannen. Je kunt deze uitwerken in een OGSM. Maak definitieve startkeuzes met een wegingskader dat criteria bevat zoals strategische bijdrage, impact-inspanning verhouding, beschikbare capaciteit en urgentie.
Aan het eind van fase 2 besluit je met welke projecten je gaat starten, welke projecten je later gaat doen en welke projecten je niet gaan uitvoeren.
Fase 3: Uitvoeren en sturen
Voer goedgekeurde projecten uit en stuur bij op basis van voortgang en resultaten. Organiseer maandelijkse doensessies voor voortgangsbespreking en kwartaal bijstuursessies voor evaluatie en bijsturing. Lees meer in het artikelen ‘Doen, leren en bijsturen met OGSM’.

Concreet plan. Meer resultaat.
OGSM.online is dé online tool voor het creëren en monitoren van OGSM-plannen.

