Portfoliomanagement met OGSM

Grip op programma’s en projecten

Starten en verbeteren van projecten

Veel acties in een OGSM zijn programma’s of projecten. Ze doen een substantieel beroep op capaciteit of budget en overstijgen afdelingen of bedrijfsonderdelen. Met portfoliomanagement maak je bewuste keuzes met welke initiatieven je start, hoe je de uitvoering verbetert en welke je beëindigt. Zo zorg je voor een optimaal resultaat.

Portfoliomanagement in drie fasen

Fase 1: Inventariseren van initiatieven

Creëer inzicht in de toegevoegde waarde en benodigde inspanning van alle initiatieven. Werk elk initiatief uit in een projectinitiatiedocument met informatie over resultaten, urgentie, stakeholders, kosten, capaciteit en risico’s. Gebruik de Fibonacci-schaal (1, 2, 3, 5, 8, 13, 21) voor een snelle, grove prioritering op waarde en inspanning.

Aan het eind van fase 1 besluit je welke initiatieven doorgaan naar fase 2 en welke initiatieven je niet gaat uitvoeren.

Fase 2: Uitwerken van projectplannen

Werk de meest kansrijke initiatieven uit in gedetailleerde projectplannen. Je kunt deze uitwerken in een OGSM. Maak definitieve startkeuzes met een wegingskader dat criteria bevat zoals strategische bijdrage, impact-inspanning verhouding, beschikbare capaciteit en urgentie.

Aan het eind van fase 2 besluit je met welke projecten je gaat starten, welke projecten je later gaat doen en welke projecten je niet gaan uitvoeren.

Fase 3: Uitvoeren en sturen

Voer goedgekeurde projecten uit en stuur bij op basis van voortgang en resultaten. Organiseer maandelijkse doensessies voor voortgangsbespreking en kwartaal bijstuursessies voor evaluatie en bijsturing. Lees meer in het artikelen ‘Doen, leren en bijsturen met OGSM’.

Concreet plan. Meer resultaat.

OGSM.online is dé online tool voor het creëren en monitoren van OGSM-plannen.

Bekijk de voordelen

Portfoliomanagement met OGSM.online

Verzamel initiatieven

  • Markeer acties in de OGSM als programma of project.
  • Maak je project initiatiedocument of businesscase bij de actie: resultaten, risico’s, belanghebbenden.
  • De indeling van het project initiatiedocument of businesscase is instelbaar.
  • Leg het benodigde budget vast (in tijd en geld).
  • Maak het programma- of projectplan in een eigen OGSM.

Overzicht van het portfolio

  • Bekijk alle programma’s en projecten in de OGSM in één oogopslag.
  • Krijg inzicht in de planning van programma’s en projecten.
  • Prioriteer initiatieven op basis van toegevoegde waarde en de benodigde inspanning.

Inzicht in resultaten

  • De eigenaren van de programma’s en projecten maken een beknopte voortgangsrapportages.
  • Met het verkeerslicht geven de eigenaren hun oordeel over de voortgang.
  • De rapportage geeft inzicht in de benutting van het budget in tijd en geld.
  • Lees de rapportages en besluit over het starten van initiatieven en het bijsturen van programma’s en projecten.