Businessmodel

Inzicht in de kracht en kwetsbaarheid van uw organisatie

  • Online brainstormen met stakeholders

  • Inzicht in onderscheidend vermogen en kracht en kwetsbaarheid

  • Concrete tips en tricks voor een krachtig businessmodel

  • Eenvoudig in gebruik door interactieve interface

Businessmodelcanvas

Hoe creëer je toegevoegde waarde voor klanten? Hoe lever je die waarde? En hoe verdien je daaraan? Het businessmodel van een organisatie geeft het antwoord op deze vragen.

Het businessmodelcanvas bestaat uit 9 bouwstenen die samen het businessmodel van je organisatie beschrijven: 9 bouwstenen: klantsegmenten, waardepropositie, kanalen, klantrelaties, inkomstenstromen, mensen en middelen, kernactiviteiten, strategische partners en kostenstructuur.

Business Model Canvas by Strategyzer.com (CC BY-SA 3.0)

Businessmodel in 4 stappen

Het tabblad ‘Status’ helpt je op weg en toont de laatste updates in de tool.
In de tool creëer je je huidige of toekomstige businessmodel. Je start met een leeg canvas. Stap voor stap vul je het canvas.

1. Brainstormen

In deze stap verzamelen we alle input voor de 9 bouwstenen. Nodig collega’s of externen uit om mee te denken. Door meerdere mensen te betrekken zorg je voor rijke input en meer creativiteit. Maak vooraf duidelijk of je je huidige of toekomstige businessmodel wilt beschrijven.

De brainstorm start met de bouwsteen ‘Klantsegmenten’

Alle deelnemers kunnen individueel of samen meedoen aan de brainstorm

2. Aanscherpen

Verwerk de input uit de brainstorm tot een logisch businessmodel. Scherp formuleringen aan en maak keuzes. Vraag feedback aan je collega’s of externen waar je mee samenwerkt om je businessmodel aan te scherpen.

Bewerk items om het businessmodel aan te scherpen

Vraag feedback en verwerk de opmerkingen in een volgende versie

Licht alle items uit die bij een klantsegment horen

Gebruik labels om verbanden te leggen tussen de items

Download het resultaat als pdf

3. Verdiepen

Het businessmodel staat. Het is een beschrijving hoe je bedrijf waarde creëert en ten gelde maakt. Maar hoe verhoudt het zich tot je concurrenten? Op welke gebieden doe je het beter, sneller of efficiënter dan de concurrentie? In deze stap analyseer je je businessmodel.

Vul de checklist in om meer inzicht in de kracht van je businessmodel te krijgen

Laat de checklist ook door collega’s of andere stakeholders invullen

Je ziet de gemiddelde score en de individuele scores

Gebruikers kunnen ook een toelichting geven op hun score

4. Acties definiëren

Definieer acties om je businessmodel te versterken of te vernieuwen.

Definieer acties om het businessmodel te realiseren, versterken of vernieuwen

De acties komen in het actieplan zodat je de uitvoering kunt monitoren

Vraag een demo aan

en bekijk onze tools in het echt